You are currently browsing the archives for the year 2012.
Lördagen 17/11 hade Streetrulers funktionärsfest för de bilklubbar där medlemmar ställt upp med funktionärer under streetmeet. Här serverades god mat och dryck, med underhållning av ett liveband. Mycket trevligt och vi tackar Street rulers för en trevlig kväll, fint sätt att visa uppskattning för de som ställer upp och hjälper till under sommarens cruising.

Klicka på bilden för att läsa hela reportaget.
(Lite fel finns i texten men det blir lätt så med intervjuande reportrar. Tänk vad många fel det lär finnas i en dagstidning 😉 )
Vi samlades fredag morgon 9:30 utanför OKQ8, det kom nio bilar för gemensam avfärd till Västerås Power big meet. Vi gjorde två stopp på vägen ner varav det ena var för lunch på Tönnebro, vid ankomsten i Västerås parkerade vi våra bilar i ett parkeringsgarage där de stod skyddade över natten.
Efter gemensam middag på hotellet var det bara att knata ut på gatan utanför, där finbils cruisingen passerade. Senare på kvällen åkte några ut på cruising med egen bil medan ett annat gäng promenerade till hamnen och tittade på både drive-in bröllop och massor av bilar i varierande skick och modeller.
Lördag morgon efter frukosten delade vi upp oss, en del av tjejerna valde att ha en shopping dag i Västerås och vad jag förstod så tyckte de att de haft minst lika roligt som vi som tittat på bilar.
Tjejer är bra konstiga!? 😉
Vi andra beställde en stor taxi som tog oss ut till fältet för Power big meet, en del åkte med egen bil. Men det var kö in till området så det var bekvämt med taxi.
Här fanns massor av försäljningsstånd och bilar utställda. Vädret visade sig från sin bästa sida. Vi hälsade på hos Corvette Aros of Sweden, Västerås klubben, som hade sina bilar utställda där. Bland utställarna fanns Futurliner #8 också att beskåda. När vi var nöjda och tyckte att vi sett allt promenerade vi tillbaka till hotellet för gemensam middag. Efter att den var avklarad tog vi med våra campingstolar och satte oss efter cruising gatan.
Vid promenadstråket satt en äkta Amerikan och spelade blues. Det var en riktig folkfest där folk av alla åldrar sågs ute med picknick korgar. Sundsvalls gatufest kändes bara liten i jämförelse. Synd att Sundsvalls kommun inte har samma positiva inställning till bilhobbyn! Denna händelse generar många extra miljoner till Västerås med omnejd.
Vi ska absolut göra om detta event även nästa år och då hoppas vi att fler vill och kan följa med. Klubben bokar ett gäng rum så fort hotellen öppnar kalendern för år 2013.
Mer bilder kan ni se här: http://www.pixbox.se/alb_show_id1245469_page0.html
Till årets Bollnästräff hade Corvette, Jaguar och Ferrari inbjudits.
Vi var 3 av klubbens bilar som trotsade hällregnet på lördagsmorgonen. Ytterligare 2 bilar mötte upp i Hudiksvall. När vi kom fram till Bollnäs hade regnet i stort sett upphört. På plats i Bollnäs fanns ytterligare en bil från klubben. Hade åkt ned dagen före. Vi blev totalt 54 bilar som sammanstrålade i Bollnäs.
Strax innan vi åkte på dagens utflykt, började solen skina. Då blev det cab ned och takluckor av. Först åkte vi i kortege genom centrum. Mycket folk som stod och tittade. Sedan bar det av mot Växbo lin. Mitt ute i skogen har det byggts upp ett linväveri. Vi blev guidade runt och blev informerade om historien kring uppkomsten av väveriet. Fick även se hur vävningen går till. Berättade bl.a. att lin inte finns att köpa i Sverige. Köps från sydeuropa.
Därefter åkte vi till Arbrå. Där hade Motorhistorikerna en bilträff. Vi åkte kortege genom samhället för att visa upp våra bilar.
Nu var vi hungriga. Riktade in kylarna mot Orbaden. Där serverades vi en fantastiskt god lunch. Sedan åkte vi tillbaka till Scandic i Bollnäs. Där blev det först ett allmänt tvättande och putsande av bilar. Efter lite minglande var det så dags för dragning på lotteriet. Som vanligt en massa väldigt fina vinster. Som avslutning var det prisutdelning till snyggaste bil av respektive märke. Av någon anledning gick Peoples choice för Corvetter till en väldigt gul 81:a från Sundsvall.
Så var det dags för en mycket god buffé. Efter det blev det uppträdande av två tjejer. De bjöd på ett fartfyllt sångnummer med gammal rock. De lyckades väcka liv i oss gamlingar. Efter en stund var golvet fyllt av folk som skakade ned maten. Efter lite mingel framåt kväller var det så dags att uppsöka horisontalläget.
Efter frukosten och en hel del motorprat bar det av för avslutningsturen. Efter diverse kringelvägar hamnade vi så småningom på Gästis i Alfta. Där bjöds vi på en fin avskedslunch
Innan vi skiljdes åt, konstaterade alla att det varit en mycket lyckad och trevlig träff. Vi som varit på alla Corvetteträffar tidigare, konstaterade att det var kul att se andra bilar och träffa andra trevliga mäniskor. Alla var överens om att detta var ett lyckat grepp. Fortsättning följer.
Från oss som var med vill vi framföra ett stort tack till alla som varit med och fixat denna träff.
Som avslutning måste jag berätta att när vi for hem åkte vi öppet. När jag kommit hem och kört in i garaget, packat ur bilen och kommit in, började det regna.
Med fingrarna på tangentbordet
Björn Nordkvist
Torsdagen den 28 juni åkte klubben på utflykt med hemligt mål. Vi var 10 corvetter från Sundsvall. Sedan anslöt en bil från Härnösand och en från Sollefteå. Utflykten var organiserad av Sören Näsholm och målet visade sig vara ett, för de allra flesta, nytt och okänt Bilmuseum i Ramvik.
Arnold har jobbat med bilar hela sitt liv och har nu som pensionär satsat allt på sitt museum. Upplevelsen var total när Arnold guidade oss runt bland bilar, över 900 modellbilar och annan bil-kuriosa. Han berättade massor av kuriosa och fakta runt bilar och dess historia. Efter rundturen så blev det filmvsning till kaffe och mackor.
Mer bilder kan ni hitta här: http://www.pixbox.se/alb_show_id1245195_page0.html
I år hölls årsmötet i Corvette garaget 20 personer kom, som synes finns hopp om att vi får yngre medlemmar framöver. Efter genomgång av årsmötets punkter, så bjöd klubben på mat. Som avslutning kunde den som ville titta på diverse långtids projekt i garaget.
Nu är DVD skivan klar från 10-års jubileumet, hör av er till Magnus Göstasson så kan den leveras till års mötet. Ett måste för er som var med på jubileumet.
Pris 100:-

Jag har tagit hem en C5:a från Florida, och tänkte berätta lite om dom vedermödor som det förde med sig.

Ska man skaffa sig en Corvette och har lite ekonomisk hybris så vänder man lätt blicken mot USA. Särskilt om man lyckats bra med tidigare import därifrån. Men en Corvette är lite speciell. Och även många av dess ägare. I April 2011 hittade jag en C5:a i norra Florida som jag föll som en sten för och köpte av ägaren, en pensionerad stridspilot, som verkade (och var) mycket kunnig vad gäller Corvetter. Vi kom överens om ett pris och jag skickade pengarna via Nordea. Dan därpå fick jag ett argt mail från säljaren där han berättade att han inte fått några pengar. Han visste mycket väl att pengar gick fram över natten, det hade han varit med om flera gånger !! Betalning med check är mycket vanligt i USA och banköverföringar som vi gör här hemma förekommer inte. Checkar skickas med post och går fram till nästa dag. Men pengar från Nordea tog andra vägar och det tog tre dagar innan dom syntes till på säljarens bank.
Försöken att få säljaren att förstå att det var annat system och tog lite längre tid från Sverige var fruktlösa. Man kan förmoda att han funderade över vad för slags folk vi var egentligen i ett litet land vid polcirkeln. Dom är nog rätt opålitliga, ungefär som vietnameser, såna som han stött på i jobbet !! Affären fick gå tillbaka !! Men under tiden vi gnabbades så kommer pengarna fram till hans bank. Nu var det bara det att pengarna hade skickats till “Dale” Diaz, som var det namn han hade uppgivit. Det visade sig att hans dopnamn var Hilario, ett namn han inte ville kännas vid egentligen. Men med mycket pengar från ett suspekt land så var banken på sin vakt. Att betala ut pengar till Dale på hans lönekonto gick an, men det här…. Så pengarna returnerades till Nordea, vilket tog ungefär 14 dagar !! Så nu skulle affären gå tillbaka, bilen skulle bli kvar i Florida !!
Nu blev jag bekant med hans fru Linda också. Hon hade en lite annorlunda idé, kanske skulle lite mer pengar få Dale att ändra sig !! Hur mycket då !?!? Ja, sisådär en 1500 dollar skulle nog få honom på bättre tankar. Och det är en fin bil ska ni veta, till våren får ni se själva.
Jag accepterade detta och till slut så hade vi gjort upp affären. Nu skulle den skeppas till Sverige. Jag har tidigare anlitat Viking Transport när jag tagit hem bilar från USA, dom talar svenska och det har funkat bra. Dessutom är dom billigare än dom andra. Så uppdraget lades ut på dom och jag var noga med att också beställa en transportförsäkring. När bilen skulle hämtas fick jag ett upprört brev från säljaren som än en gång ville inhibera hela affären, eftersom jag hade anlitat en idiot för att hämta bilen. Dom hade dessutom haft med sig en gödselkärra som dom skulle transportera bilen på i c:a 100 svenska mil till utskeppningshamnen. Vid försöken att lasta på bilen så hade den dessutom fastnad med underredet och blivit skadad. Och nu ville Viking att säljaren skulle betala skadorna !! Dale hade kontaktat sin advokat för att hela affären skulle avblåsas. Efter flera veckors förhandlingar så kom vi äntligen överens om att affären skulle gå i lås om jag fixade en annan upphämtare, vilket jag omedelbart gjorde men efter många turer med Viking som ansåg att säljaren var en idiot. Men om dom inte fick betalt för skadorna av säljaren skulle jag få betala, annars skulle bilen skickas hem i skadat skick. Efter nya förhandlingar, hot och kontakter med många av Viking Transports kunder i Sverige så gick dom med på att betala skadorna. Transportförsäkringen gällde tydligen inte !! En nätt summa av 800 dollar som man gjorde sig så mycket besvär för !! Men under tiden så hade säljaren, Dale, fått kravet på sig att betala och än en gång så skulle allt annulleras !! Kan ni följa med ?? Det är knappt jag kan följa med själv, men då förstår ni också att jag höll på att tappa sugen. Än en gång förhandlade vi fram en fortsättning och bilen fanns nu i utskeppningshamnen för vidare transport till Göteborg. Reparationen av bilen drog ut på tiden, man gjorde sig ingen brådska, och jag kände mig som något som katten släpat in vid mina kontakter med transportören. Bilen blev stående tre veckor ytterligare i Baltimore för reparation.
Viking Transport ändrade nu leveransort i Sverige till ett ställe strax utanför Ystad, så långt från Sundsvall man kan komma utan att lämna landet. Istället för att hämta den i Göteborg via en ordnad gratis transport fick jag anlita ett biltransportföretag för att hämta bilen. Kostnad 6000.-. När sedan bilen införtullades i Sverige så passade Vikings representant på att plocka fram alla paket som fanns medskickade för att även dom skulle momsas och förtullas. När bilen sedan skickades vidare hem till mig så la man inte tillbaka grejorna utan dom skulle skickas senare. Med den påföljden att jag fick köpa nya Europa-bakljus eftersom dom fanns kvar i Ystad. Kostnad 4000.-. Nu hade jag förutom allt besvär åkt dit på mer pengar än vad reparationen av bilen i USA kostade, och jag misstänker att jag blev minst sagt särbehandlad som besvärlig kund.
Nu var det värsta gjort hoppades jag. Men det väntade ytterligare kostnader som jag inte räknat in i kalkylen. Bilen är utrustad med ett Borla avgassystem och Xenon-ljus. Avgasintyget gällde endast för original avgassystem, men Essviks Motor hjälpte till med det problemet till en mycket rimlig kostnad. Jag hade också köpt en spolarsats för lyktorna som dom skulle montera. men när jag hämtade bilen så fanns det inga spolare monterade. Däremot så hade man bytt ut xenonlamporna mot vanliga, och då gick det bra ändå. Det skulle ha varit bra att veta !! Men spolarsats och intyg var ytterligare en utgift på 4000.-. Så nu finns det en sats Europabakljus och en strålkastarspolning i garaget som tar plats.
Nu var det dags för besiktning. Glad i hågen infann jag mig på besiktningen bara för att få beskedet att det bara var att åka hem igen. Sidorutorna var filmade med solfilm, det godkändes icke !! Så tillbaka till Essviks Motor, där en mycket begåvad kille gjorde ett kalsongryck på bägge sidorutorna och vips var filmen borta. Tillbaks till besiktningen, och nu var allt OK. men något åka under sommaren 2011 blev det inte. Nu var vi framme i slutet av Oktober !!
Men så här med alla papper på bordet så ångrar jag faktiskt att jag tog bilen från USA. För bara en liten merkostnad hade jag kunna köpa en i stort sett likadan bil hemma och sluppit en väldig massa besvär och förlorad tid.C6:an kommer jag att köpa här hemma. Jag tänker lägga ett skambud på Mats, den saknar ju front.
Bästa hälsningar från Christer.
Efter lite påstötningar så kommer här lite info om nya Corvetten, bilderna kommer bla från en sväng till Umeå 30/11-2011 (precis innan vinterdäcks säsong). Någon annan som varit ute på någon längre tur så sent på säsongen? Färgen är LemansBlue, och bilen har det mesta i utrustningsväg. Mer text kommer senare…
Även om det är vinter och man saknar vinterdäck till Corvetten så brukar klubben träffas, denna gång var det Whisky provning på Bishop Arms. Vi var elva personer som samlades i källarvalven under Bishops Arms. Det var Björn Tegström som höll i whisky provningen, och vi fick en rejäl genomgång som gav en del nya insikter gällande whisky. vi provade fem sorter bla Rosebank, Glenlivet, Glenmorange, Superstition och Ardbeg. Sedan rundades kvällen av med en eller annan öl.