Y-vette Corvette Club

A Corvette club in the middle of Sweden

1984 Coupe, Jonas Bylund

Jag köpte Corvetten i april –98 i Falun. Jag visste inte så mycket om Corvetter när jag köpte den, Jag tyckte bara att det var en häftig bil. Ju mer jag lär mig om bilen desto roligare blir det att ha en. Det är en 84, första årsmodellen av den “nya” C4 Corvetten. Årsmodell 84 började säljas 24 mars 1983. Den första bilen som gick till försäljning var bil nr #70. Eftersom min bil är #902 så är det den 832:a som tillverkades för försäljning av 51547 totalt. Min bil är alltså egentligen en 83:a ’the missing year’. Det längsta jag har kört är till Power big meet i Västerås två gånger.

Här är första bilden jag såg på bilen. Den skickades till mig från förra ägaren.
FRONT

Från början tyckte jag att Corvetten gick bra med sina 205 hästar. Jag var ju van en Sierra 2.0i som inte direkt var någon raket. Naturligtvis var jag tvungen att pyssla lite med den. Det blev nytt avgassystem och lite annat småpyssel. När jag var i USA på jobbresa några månader hösten 2000 så kom jag över en Vortech kompressor kit till en Ford Bronco. Det finns inget färdigt kit till 84an så det var till en annan bil gjorde inte så mycket. Jag fick fundera ut det mesta själv.

Så här såg den ut våren 2001 och motorn fungerade fantastiskt bra och jag mätte 65% effektökning. Tyvärr gav både bakaxel och växellåda upp omgående.

DSC01756

Det gick några år och några växellådsrenoveringar och mer trimmande. När orginallådan rasade igen på sensommaren 2003 så gav jag upp och började leta en kraftigare låda. Våren 2005 satt en 4L80E på plats istället. Här är en bild på gamla och nya lådan. Som synes är en 4L80E betydligt större så det var inte helt enkelt att få den på plats.

DSC03945

Med en stadig låda på plats så var det bara att trimma vidare igen. Efter diverse lagerproblem med kompressorn var det dags för turbo.  Jag provade först med en liten från en 10 liters diesel. På MotorNord mättes det upp 627 hk vid 4200 varv och 1087 Nm vid 4000 varv. Detta var på överväxeln eftersom dynon inte orkade hålla emot på 3an. Detta är bakhjulssiffror så hur mycket mer det var i motorn går ju bara att gissa.

2007-09-18_mud518s

Eftersom kurvan störtdök på högre varv så antog jag att en större turbo måste passa bättre.  Jag hittade en från en 16 liters Volvo hjullastare, en L330 och dom är stora. Så här såg det ut under huven våren 2008.DSC00629

Nu gick bilen faktiskt riktigt bra. Här gasar jag mot en annan klubbmedlem i en Chevelle SS med bigblock.

Motorbanan i Härnösand

Tyvärr orkade inte dom stackars orginalvevstakarna längre.

DSC01615

Nu finns ett nytt Dart Little M block i garaget. Det behövs bara lite fina saker att fylla det med.

Publicerad 2009-11-17 klockan 22:17 i Våra bilar av Jonas Bylund

En kommentar

  1. Christer Sjödin 2010-02-22

    Det är hest kul att ha roligt…..;-)


Kommentera